Konferenssmart

 

En kort film som berättar hur du kan vara konferenssmart.

För att deltagandet i en konferens ska ge så mycket som möjligt är det fiffigt att vara lite konferenssmart. Och då är det några saker som är bra att tänka på

Praktiskt
Tänk efter vad du är intresserad av, eller kanske våga prova på att lyssna på något som du kanske inte tänkt på. Ibland kan det oväntade ge något som du kan ha stor glädje och nytta av. Boka inte för säkerhets skull, tänk på att om du gör det och sen inte går på den föreläsningen då kan det vara någon annan som missar just den för att det var fullbokat där.

Innan
Tänk efter vad du vill ha ut av konferensen Mittlärande. Samtala med dina kollegor på arbetsplatsen om vad ni tillsammans vill ha med er tillbaka. Utifrån detta bokar du in föreläsningar. Gå gärna på olika föreläsningar i arbetslaget, det ger en möjlighet till varierad input som ni sedan tillsammans kan använda er av i er verksamhet. Du kommer inte att hinna med allt du vill och det kan också hända att en föreläsning som du är intresserad av är fullbokad. Tänk då utanför ramen, och välj något annat. Det kan många gånger vara det oväntade som blir den största behållningen. Det gäller att våga prova nytt. Planera också in när och på vilket sätt ni efter Mittlärande ska delge varandra tankar och upplevelser som konferensen gett.

Under
Kom även ihåg att besöka utställningsdelen och ta del av ett stort utbud av läromedel och andra produkter. Ta också chansen att under dagen delta i det kollegiala samtalet i de spontana möten som sker med kollegor från den egna arbetsplatsen eller med kollegor som du kanske inte mött tidigare. Dela med dig av tankar som du får via Twitter, hashtaggen #mittlar2018. Har du en blogg, kan du dokumentera där och lägga ut adressen på Twitter.

Efter
Den kanske viktigaste delen! Vad fick du med dig från Mittlärande? Vilka tankar och kunskaper? Hur kan allt detta generera nya sätt att tänka och agera tillbaka i vardagen på ditt arbete? Vad behövs för att kunna göra verklighet av det du tagit del av? Kanske någon form av vidare fortbildning, kontakt med andra pedagoger eller något annat. Hur ska ni i arbetslagen kunna ta del av vad ni varit med om? Fundera på om det finns möjligheter att lägga in tid för samtal och reflektion. Allt för att du ska få med dig så mycket som möjligt från Mittlärande.

Kom ihåg att en konferens blir vad du själv gör den till. Tillsammans kan vi så mycket mer än ensam.

Edward Jensinger har skrivit några kloka rader om skolkonferenser, och hur vi kan tänka för att det ska blir något mer än en happening som snart försvinner i det dagliga arbetets göranden.